maandag 8 augustus 2011

Wist je dat






Spoorrails, afmetingen, en waarom niks zomaar kan worden veranderd! 


  Spoorlijnen

de standaardafstand tussen twee spoorrails is 1,43 meter.

Dat is een standaardmaat die overal genomen wordt.. Waarom is deze ‘ongewone’ maat genomen?

Omdat dit de maat is die ze in Engeland hanteerden, en alle spoorwegen daarop gebaseerd zijn.

Waarom bouwden de Engelsen dit met deze afstandsmaat?

Omdat dit dezelfde maat was die de eerste tramlijnen hadden.  Waarom gebruikten ze deze maat voor de tram ?


Omdat de mensen die de tramlijnen bouwden dezelfde maat namen van de afstand tussen de wielen van de huif- en andere karren.


Waarom hadden die karren zo een rare maat ?? 

Als ze een andere maat namen dan braken de wielen af op de oude wielsporen in de baan.
 Vanwaar kwamen die wielsporen?

Het keizerrijk Rome bouwde voor zijn legioenen heirbanen (tot in Engeland).

Deze waren overal even breed en er werden op voorhand ‘groeven’ in gemaakt waarin hun karren en strijdwagens precies pasten. Zo werd er geen enkele wagen beschadigd.


 Dus, sedert dat de Romeinen hun wagens bouwden wordt nog steeds dezelfde maat genomen voor het bouwen van de huidige treinrails.

Nu kunt ge u afvragen: maar waarom 1,43 meter.?

Romeinse strijdwagens werden gebouwd op de maat van het achterste van twee paarden.


Nog iets:


Als ge de lancering van een spaceshuttle ziet, dan merkt ge een grote brandstoftank met daarnaast twee raketten
 Ingenieurs die de tank bouwden wilden ze groter maken, maar de tank moest vanwaar ze gemaakt werd, tot aan de lanceerbasis vervoerd worden per trein, door een tunnel in de bergen, en die tunnel is, die zoals ge ondertussen al weet zo breed als het achterste van twee paarden. Daarom.



De grootte van de bouw van een spaceshuttle werd 2000 jaar geleden al bepaald door het achterste van twee paarden.

En jij dacht dat het achterste van een paard maar iets stom was? 

  Paardenkonten bepalen veel nietwaar?....